Hackerii polonezi au arătat că un producător de trenuri le bloca atunci când erau reparate în alte service-uri
Un scandal foarte amuzant are loc în Polonia în ultimele luni. Este de altfel și printre puținele scandaluri în care hackerii au un rol pozitiv, fiind cei care au făcut publice informații despre cum statul polonez pierdea o mulțime de bani.
Cum s-a întâmplat: grupul de hackeri Dragon Sector a fost angajat pentru a repara software-ul unor trenuri marca Newag pe care unitățile service nu reușeau să le pună în funcțiune.
Săpând prin software-ul respectiv, hackerii au descoperit că Newag, producătorul trenurilor, pusese în ele cod prin care trenurile se dezactivau și blocau atunci când ajungeau la coordonatele GPS ale unor unități de mentenanță și service 3rd party, nu Newag.
Odată trenurile blocate acolo fără să poate fi repornite, erau chemați tehnicieni Newag care spuneau că trenul a fost defectat de incompetența centrului service respectiv și ca poate operatorul feroviar ar trebui să mute service-ul la cel al Newag. “Trenurile acestea sunt scumpe, ar fi păcat să se întâmple ceva cu ele…”
Blocajul putea fi eliminat apăsând o succesiune secretă de butoane din cabină, dar opțiunea aceasta a fost eliminată și ea după o vreme.
Hackerii au comunicat aceste descoperiri guvernului polonez acum un an, iar autoritățile nu au făcut nimic. Newag este o companie foarte mare la ei. După un an fără măsuri, timp în care diverse trenuri stăteau blocate fără un motiv clar, hackerii au dat publicității aceste informații.
Mi se pare aproape amuzant. Este genul de poveste despre care n-ai crede că poate fi reală, dar totuși este. Ce făcea John Deere interzicând altora să le repare tractoarele este nimic față de a bloca un tren în curtea unei unități de service, cu tot cu întârzierile ce apar în rețea din acest motiv.
Scandalul acesta a început acum vreo 2 săptămâni. Newag acuză hackerii că le-a sabotat trenuri care duc mărfuri spre Ucraina. Hackerii spun că-i BS. Anti-corupția poloneză a intrat într-un final pe fir. Este de urmărit în viitor.
Iar în caz că “trenuri poloneze” parcă vă aduce aminte de ceva, statul român tocmai a semnat pentru achiziția a 20 de trenuri din Polonia, cu bani din PNRR. Contractul este însă semnat cu compania poloneză PESA, care este diferită de Newag. Polonezii au mulți producători de trenuri și tramvaie, se pare.
Articolul Hackerii polonezi au arătat că un producător de trenuri le bloca atunci când erau reparate în alte service-uri a apărut pe nwradu blog.
Original article: Hackerii polonezi au arătat că un producător de trenuri le bloca atunci când erau reparate în alte service-uri.